اولتراسوند
 
medical imagener
دستگاه تصویرگر با امواج مافوق صوت مکانیکی

ريشه لغوي كلمه سونوگرافي از واژه انگلیسی sound به معني صوت و نيز graphic به معني شكل و ترسيم گرفته شده و ultrasound از ultra به معني ماورا یا همان فرا و نيز sound به معني صوت يا صدا گرفته شده است.


كاربرد امواج فراصوت

كاربرد تشخيصي (سونوگرافي)

  1. بيماريهاي زنان و زايمان (Gynocology) مانند بررسي قلب جنين، اندازه ‌گيري قطر سر (سن جنين)، بررسي جايگاه اتصال جفت و محل ناف ، تومورهاي پستان. اين امواج به علت اينكه مانند تشعشعات يونيزان عمل نمي‌كنند. بنابراين براي زنان و كودكان بي‌خطر مي‌باشند.
  2. بيماريهاي مغز و اعصاب (Neurology) مانند بررسي تومور مغزي، خونريزي مغزي به صورت اكوگرام مغزي يا اكوانسفالوگرافي.
  3. بيماريهاي چشم (ophthalmalogy) مانند تشخيص اجسام خارجي در درون چشم، تومور عصبي، خونريزي شبكيه، اندازه ‌گيري قطر چشم، فاصله عدسي از شبكيه.
  4. بيماريهاي كبدي (Hepatic) مانند بررسي كيست و آبسه‌ كبدي.
  5. بيماري‌هاي قلبي (cardology) مانند بررسي اكوكار ديوگرافي.
  6. دندانپزشكي مانند اندازه‌گيري ضخامت بافت نرم در حفره‌هاي دهاني.

كاربرد درماني (سونوتراپي)

  1. كاربرد گرمايي (برای مثال به منظور سوزاندن تومور و همچنین در مواردی به منظور تحریک نورون ها در بیماری های نورولوژیکی از امواج فراصوت استفاده می شود)

بر اساس آمارگیری انجام شده اولتراسوند(امواج فراصوت) بیشترین کاربرد را نسبت به سایر روش های تصویربرداری، دارد که قطعا ایمنی بالا و عدم استفاده از اشعه های یونیزه کننده از یک طرف، هزینه پایین و حمل و نقل آسان، از سوی دیگر، در کنار ویژگی های کم نظیری همچون ارائه تصویر به صورت realtime که کاربرد زیادی در جراحی و ...دارد، دلیل این همه استفاده از این روش می باشد. اگرچه ضعف های این روش، گاهی ما را به سمت استفاده از روش بسیارگران قیمت MRI، یا استفاده از روش کم ایمنی CT سوق می دهند.

از جمله ضعف ها و محدودیت های این روش، عدم عبور این امواج از استخوان و گاز و هوا می باشد که باعث شده روش ایده آلی برای تصویر برداری از سینه و ریه و روده(بخاطر وجود گازهای روده ای) و ساختمان های داخلی تر،همچون آئورت و پانکراس، نباشد. همچنین بعلت تضعیف این امواج در بافت های بدن، این روش برای تصویربرداری از اعضای داخلی بدن افراد بسیار چاق، غیر قابل استفاده می باشد .


J.S



نظرات شما عزیزان:

مریم مشهدی!
ساعت22:13---27 شهريور 1391
ممنون از مطالبتون...

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
دو شنبه 27 شهريور 1398برچسب:اولتراسوند, :: 2:24
javad&shahab&shayan

درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان medical imagener و آدرس medicalimagener.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 530
بازدید کل : 20409
تعداد مطالب : 82
تعداد نظرات : 291
تعداد آنلاین : 1